• Banner uit de promotiecampagne

    In de Wolken

Gemeenten zetten in op 'tulpentoerisme' met campagne Tulpen Boven Amsterdam

REGIO Het marketingnetwerk Holland Boven Amsterdam heeft woensdag (13 februari) met haar partners de nieuwe promotiecampagne Tulpen Boven Amsterdam gelanceerd bij de Tulpenexcursie in Slootdorp. Boer Tom, bekend van tv programma's Boer Zoekt Vrouw en Eigen Huis & Tuin, ontving de tulpenbrochure uit handen van Tulpenprinses Flora Munster en is als eerste benoemd tot 'Ambassadeur van de Tulp'.

Marlies Groot van Holland Boven Amsterdam hoopt dat er nog vele ambassadeurs volgen: "We zijn dit initiatief gestart met negen evenementen en attracties die de bolbloemen centraal hebben staan en met elkaar willen we wereldkundig maken dat als toeristen de bloeiende velden willen zien, ze in Noord Holland moeten zijn. Vakantieparken, hotels, B&B's, restaurants en ga nog maar even door, zij kunnen allemaal profijt hebben van een krachtiger tulpentoerisme in de regio."

De middag was met ruim 140 bezoekers druk bezocht, naast vele ondernemers waren er wethouders, raadsleden en beleidsmakers van de gemeentes Boven Amsterdam aanwezig. Aan het eind van de middag hadden al ruim 30 ondernemers zich aangemeld als 'Ambassadeur van de Tulp', een helder signaal dat de promotiecampagne opgepakt gaat worden door de ondernemers in het gebied, aldus de organisatie.

Kees Vriend van Land van Fluwel sprak tijdens de lancering over het belang van samenwerking. "We moeten gasten ideeën laten opdoen om een uitstapje of weekend weg naar onze regio in het voorjaar te stimuleren. Zo is er een tulpentiendaagse uitgewerkt waarbij gasten tien dagen lang kunnen genieten van tulpen en er is een vijftal fietsroutes uitgezet van tulpenattractie naar tulpenattractie."

SAMENWERKENDE PARTIJEN De volgende partijen werken samen om het tulpentoerisme te promoten: Kleurrijk Julianadorp, Land van Fluwel, Poldertuin, Lentetuin Breezand, Bloemendagen, Bloeiend Zijpe, Hortus Bulborum, Floratuin Julianadorp en de Tulpenexcursie. Ze zijn gestart met de ontwikkeling van een tulpenbrochure waarin allerlei activiteiten worden gepresenteerd. Deze brochure wordt uitgedeeld op consumentenbeurzen en bij verblijfsaccommodaties. Verder worden er social media promoties opgezet en zal de groep vertegenwoordigd zijn op de Lentetuin in Breezand. Ook is er een speciale website geopend: www.tulpenbovenamsterdam.com. Toeristisch ondernemers kunnen aanhaken bij dit initiatief zodat zij direct mee kunnen in de online promotie en in een volgend seizoen ook in de gedrukte media. Het uitgangspunt van de groep is immers dat als er genoeg activiteiten zijn, bezoekers ook willen overnachten en die accommodaties zouden dus ook op kunnen treden als 'Ambassadeur van de Tulp'.