• www.pixabay.com
  • Vele mensen nemen zich in het nieuwe jaar weer voor om af te vallen.

    www.pixabay.com
  • www.pixabay.com

Stappenplan helpt bij realiseren van goede voornemens

REGIO Voor veel mensen vormt de jaarwisseling een moment van bezinning. Wat heeft het afgelopen jaar je gebracht en wat zou je nog willen veranderen in je leven. Oftewel, het is tijd voor de goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om slechte gewoontes aan te pakken en jezelf in 2019 als het ware 'opnieuw uit te vinden'. Van stoppen met roken, afvallen tot meer tijd voor familie en vrienden maken, minder alcohol drinken, iets nieuws leren of anderen helpen. Maar goede voornemens bedenken is stap 1, voornemens vervolgens uitvoeren en volhouden is meestal een stuk moeilijker. Vaak heeft na een maand meer dan de helft van de mensen hun goede voornemen al laten varen. Een duidelijk stappenplan kan helpen om je gekozen doel in 2019 toch te bereiken.

HAALBAAR DOEL STELLEN Een voornemen volhouden is niet alleen een kwestie van wilskracht. Belangrijk om een voornemen te laten slagen, is de motivatie er achter. Kies voor een realistisch doel, dit maakt de kans van slagen groter. En denk in kleine stappen, zodat je de route naar het uiteindelijke resultaat goed vol te houden is.

Begin daarom met het zo concreet mogelijk omschrijven van je voornemen, stel een haalbaar doel in en deel je plannen vooral ook met anderen.
Zeg bijvoorbeeld niet: 'ik wil gewicht verliezen', maar benoem dat je op 1 april 5 kilo lichter wilt zijn. Wie gezonder wil eten, doet er goed aan concreet te zeggen 'Ik eet dagelijks 2 stuks fruit en minimaal 2 ons groente'. Kies ook niet meer dan één doel tegelijk. Wie wil stoppen met roken én tegelijkertijd ook wil afvallen, heeft kans dat beide goede voornemens stranden door te veel druk.

Het opschrijven van je doel is ook een aanrader. Je kunt bijvoorbeeld een (online) moodboard maken, met daarop je doel in het midden en daarom heen de 'middelen' om dit doel te bereiken. Dus wil je afvallen, dan zet je in de kern -5 kilo. Daaromheen kunnen dan onder meer een trainingsschema, lekkere gezonde recepten en een plaatje van dat ene jurkje dat je van jezelf mag kopen als je je doel bereikt hebt worden geplakt.

TUSSENDOEL Neem ook de tijd om je uiteindelijke doel te bereiken. Natuurlijk hoef je niet meteen op 5 januari van de sigaretten af te zijn. Als cold turkey stoppen met roken voor jou echt een brug te ver is, dan begin je een tussendoel. Rook je nu bijvoorbeeld twee pakjes per week, dan stel je als tussendoel dat je vóór 1 februari dit hebt afgebouwd naar anderhalf pakje en voor 1 maart naar één pakje en dat je in september helemaal gestopt bent.

Jezelf een beloning stellen bij het halen van je (tussen)doel is ook een goede motivatie. Dat leuke jurkje in een maatje kleiner kopen als je vijf kilo bent afgevallen. Of van het geld dat je bespaart hebt doordat je geen (of minder) sigaretten hoefde te kopen, kan je lekker uit eten gaan of een goed boek kopen. Je kunt met jezelf ook een 'boete' afspreken als je je doel niet bereikt. Neem je bijvoorbeeld voor om een mooi bedrag over te maken aan een goed doel dat je na aan het hart ligt als je je doelstelling niet haalt.

STEUN Vertel anderen ook over je goede voornemens, het werkt vaak toch als een goede stok achter de deur als anderen over je goede voornemens weten. En wie weet, misschien heeft een van je vrienden of familieleden wel hetzelfde goede voornemen en kunnen jullie elkaar steunen op weg naar het einddoel.

Afvallen, stoppen met roken en iets nieuws leren, zijn voornemens waar je waarschijnlijk langere tijd aan moet werken om je doel . Maar kleinere voornemens zijn vaak sneller te realiseren. Denk hierbij aan iedereen vriendelijk groeten, elke ochtend je bed netjes opmaken, per dag een half uurtje minder op social media zitten, minder roddelen of meer water drinken.

GEEF NIET OP Belangrijk bij alle goede voornemens: geef niet meteen bij de eerste tegenslag op. Zie deze tegenslag niet als een nederlaag, maar als een leermoment. Het is geen ramp als je eens een keertje lekker geniet van je patatje oorlog met frikadel, maar herpak je daarna gewoon weer. En laat Blue Monday eind januari niet meteen je Waterloo zijn.