• GroenLinks

Schoonmaken met persoonlijke boodschap

HEERHUGOWAARD Nog een paar dagen te gaan en dan mogen we weer naar de stembus. Want dan kan iedereen weer stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dan liggen er weer overal  flyers en gadgets op straat. Vijf partijen in Noord Holland van GroenLinks gaan dit helemaal anders aanpakken.   De gemeentes Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk, Bergen en Heemskerk doen aan green graffiti. Binnen de gemeentes zijn op vier plekken  per gemeente 'verandering begint hier stem GroenLinks 21 maart' gespoten.

"Het is een milieuvriendelijke manier van reclame promoting. We maken schoon en na een tijdje is de tekst weer weg en heeft niemand er last van," aldus Roy Korbijn, campagneleider van GroenLinks Heerhugowaard en kandidaat raadslid plek drie. "We kwamen op het idee tijdens een regionale vergadering met de lokale afdelingen en zonder na te denken deden we het." V

Reverse graffiti is een spraakmakende vorm van buitenreclame waarbij met behulp van water, een sjabloon en hogedrukreiniger reclame op de grond wordt  'aangebracht'. Met de reverse graffiti techniek wordt er niets aangebracht maar juist selectief een deel van de straat schoongespoten. Het resultaat is een opvallende reclame boodschap én een schonere straat. Met reverse graffiti, soms ook greengraffiti genoemd, is het mogelijk om reclame-uitingen te plaatsen in de buitenruimte.Voor 21 maart is alles weg en is er campagne gevoerd zonder afval.